Longering

Tänkte skriva lite om longeringen eftersom det finns vissa som önskar tips och vissa som inte kan.
Man bör inte longera en häst mer än 30 min och en unghäst änu kortare, det är bra om underlaget är jämt och halkfritt. Beroende på vad man vill med longeringen kan man sätta på en inspänningssnodd då brukar dom söka sig lite neråt och vissa till och med arbeta lite men det är viktigt att bara för hästen inte tar stöd direkt att man inte spänner in dom hårdare och hårdare. Det är mycket viktigt att man har koll på linan så att man inte låter den ligga mot marken eller har den intraslad, för skulle hästen få ett ryck och hoppa in mot mitten och linnan är intraslad eller hänger ner mot marken kan hästen trassla in sig och personen som longerar får panik. För er som ska longera för förstagånge, be om hjälp så det blir rätt! Här har ni en bild jag ritat, jag är INTE duktig och det tog typ 1 min att göra så ha förståelse ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0