Gramantygel

Gramantygel hjälper till att få hästarna i rätt form och man ska använda den försiktig. Man fäster gramanen mellan benen i sadelgjorden eller på sidan och låter den löpa genom bettringarna och så blir det som samma tygelfattning som på kandar. Alltså så ska man inte sitta och dra i gramanen för att få hästen att kröka på naken, utan man vill få formen genom att dom arbetar med bakbenen och genom ryggen. Jag har aldrig testat gramantygel, men har nu blivit tipsad av min tränare att jag ska införskaffa en som jag kan använda när jag rider ut då Gollum gärna drar upp huvudet och vill springa allt för fort.. Jag är väldigt mjuk i min hand så det ska ju inte skada något, och ska alltså försöka få honom att jobba med hela kroppen och inte få han att kröka på nacken och sen ha han i ett för högt tempo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0